top of page
חיפוש
  • idantnyc

מתי הבינה המלאכותית הולכת להחליף אתכם במקום העבודה?




השורה התחתונה: תלוי. 

אני יכול להמר שלפחות 85% מהאוכלוסייה אשר מתגוררת במדינות מערביות מודעת לקיום הבינה המלאכותית ואולי אפילו משתמשת בה ליצירת תמונות מרהיבות או כתיבת מאמרים וסיפורים מרתקים. ואגב, הטקסט הזה לא נכתב בעזרת בינה מלאכותית. שינויים הם חלק אינטגרלי ממחזור החיים של בני האדם. כמו תינוק שנולד ולאורך השנים הופך לאדם המלא שהוא, התנועה הזו היא בלתי נמנעת. למרות שלפעמים כל אחד מאיתנו חולם לחיות חיי נצח של פשטות ללא אחריות וכאבי ראש מיותרים, למזלנו המציאות מכריחה אותנו להתבגר ולהתקדם עם השנים. אחרת היינו רואים אנשים בני 30+ יושבים בבית ומשחקים בלגו מהבוקר עד הערב. אבל מה קרה שם בדרך, איך הגענו למצב שבני האדם מבינים יום אחד שהם צריכים לנסות ללכת של שתי רגליים במקום לזחול, או שנמאס להם מהתוכניות בערוצי הילדים והם רוצים לצרוך משהו יותר מעניין ומאתגר?


כאן נכנסת לסיפור שלנו ״ההתפתחות הקוגניטיבית״. אותה התפתחות מרשימה שקורת מאחורי הקלעים מבלי שאנחנו צריכים לעשות שום דבר מיוחד אלא, רק לתת לה להוביל ולאפשר לנו להשתמש בה באופן שיעצב אותנו לאורך השנים. דרכה אנחנו מפתחים את היכולת לחשוב, לפענח, להבין בעיות ואף למצוא להן פתרונות יצירתיים. ישנם משתנים רבים המאפשרים לנו לפתח יכולות שונות ומגוונות, אבל בהיעדר חריגות, האדם הממוצע יגיע מאוד רחוק במידה והוא ימשיך לאתגר את עצמו להתפתח וללמוד כל הזמן. ״התפתחות קוגניטיבית היא העלייה ביכולתו של האדם לחשוב, לשקול, להבין ולפתור בעיות עם העלייה בגיל.שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית נקבעים על ידי התורשה ועל ידי הסביבה, אשר כוללת בין היתר את תנאי ההתפתחות והגירויים עד גיל הבגרות, כמו גם את התרבות שבה גדל הילד. ההתפתחות הקוגניטיבית היא חלק מההתפתחות הכללית של האדם״. בשנת 2022 נכנסה לחיינו חיה מוזרה שאפשר להסתכל עליה כ- ״התפתחות הקוגניטיבית חיצונית״, ולה קראו Chat GPT (צ׳ט ג׳יפיטי). היא אמנם לא חלק מההתפתחות הקוגניטיבית הנוירונית שקורת אצלנו במוח, אבל היא ללא ספק מאפשרת לנו לעשות שימוש חיצוני מושכל במה שרץ לנו בראש. לאורך השנים בני האדם היו צריכים לעבור מסעות ארוכים ומפרכים על מנת להתפתח, לגדול, ללמוד, ולבצע את המוטל עליהם בשביל להגיע לתוצאות הרצויות שהם הציבו לעצמם. בין אם זה בנושאי רפואה וטכנולוגיה, או מנגד תרבות ובידור, המסע תמיד היה ארוך ומתסכל. יש שיגידו שהדרך הקשה והארוכה היא היחידה להתפתחות וגדילה ואני לא בהכרח חולק עליהם. אבל מה אם לרגע נניח שהדרך לא הייתה צריכה להיות כל כך ארוכה וקשה, ובמקומה היינו יכולים לצעוד בכמה דרכים במקביל ובכך להספיק הרבה יותר? תחשבו על זה; לכל אדם מצליח יש צוות שלם של עובדים מסורים, שותפים, ושלל אנשים אשר מלווים אותו על מנת לתמוך בו ולהצליח יחד איתו. אז אני שואל; מה ההבדל בין טכנולוגיה שיכולה לספק את אותו השירות (ואפילו טוב ממה שהאדם הממוצע יכול להציע) לבין כל היועצים והשותפים שעוזרים לנו לגדול ולהתפתח? כשמדובר בטכנולוגיה זה ״קיצור דרך״ וכשמדובר ביועצים חיצוניים זו ״עבודה יעילה״? ולפני שאתם שולפים את קלף הקשרים החברתיים או המסגרת האנושית שכולנו כל כך צריכים סביבינו, זכרו שאין בחיים שלנו ולו דבר אחד שהוא ניתן לחלוקה על בסיס ״שחור ולבן״. נקודת האמצע, אותו חלק אפור, הוא מסגרת החיים האולטימטיבית שמאפשרת לנו להתקדם קדימה מבלי להיתקע בנקודות שבהן לא באמת ניתן למצוא תשובה חד-ערכית. אותו הדבר עם כניסת הטכנולוגיה המרשימה הזו שנקראת Artificial Intelligence או ״בינה מלאכותית״ בעיברית, לחיינו. כשמדובר בכלי כל כך עוצמתי ויעיל אשר יכול לאפשר לנו לרוץ במקביל בכמה כיוונים, לבצע משימות באופן מהיר ואיכותי, ולתת מענה בנקודות החיכוך הכי מסובכות שבהן צריך להריץ עשרות ולפעמים אפילו מאות ואלפי אפשרויות מקבילות. מדובר ביכולת על-אנושית להקל ולקצר את המסע האנושי, ולהרוויח זמן יקר, לחסוך הוצאות כספיות מיותרות, ולהימנע מטעויות קריטיות או הליכה בכיוונים שרק בשלב מאוחר יותר היינו מבינים שהם לא רלוונטים למסע שלנו. וזו הסיבה שכלי הבינה המלאכותית הולכים להיכנס לחיינו באופן דרסטי, ללא מעצורים וללא הנחות. כשבני האדם יכולים להפוך לסופר-בני-אדם ולבצע מהלכים מחושבים קדימה, הם הופכים ליעילים יותר, מהירים יותר, מתוחכמים יותר ורלוונטיים יותר מתמיד.


אז האם אתם הולכים להיות מוחלפים על ידי טכנולוגית הבינה המלאכותית?

כמו שציינתי בהתחלה; תלוי. זה תלוי ביכולת שלכם להתפתח ולגדול לצידה של הטכנולוגיה המדהימה הזו, ולהפוך אותה לכלי העבודה והעשייה המרכזי שלכם. אלו שידעו להשתמש בה, ינצחו. אלו שיתעלמו ויחליטו שהם מסרבים להשתנות ולהתפתח איתה, יהיו איטיים יותר, יקרים יותר ופחות אטרקטיבים בשוק העבודה.


וכמו שאין סיטואציה ברורה של ״שחור ולבן״ בחיינו, אותו הדבר עם מצב טוטאלי של ״העסקת״ רק כלי בינה מלאכותית ללא בני אדם, ולהפך. השילוב הוא יהיה מקור כל הטוב והפרודוקטיביות. בני האדם יהיו המנהיג המוביל של כוח הטכנולוגיה הזו, כאשר העובד ״הקטן״ יהיה אותו כלי בינה מלאכותית שיעשה את העבודה השחורה.


זו הסיבה שאתם רוצים לסגל לעצמכם יכולות עבודה המשלבות כלי בינה מלאכותית לצד יכולות בין אישיות גבוהות אשר יאפשרו לכם ליהנות מחברת האנשים סביבכם, ולעבוד ביחד לטובת האנושות. זהו העתיד של עולם התעסוקה ויפה שעה אחת קודם שתכינו את עצמכם לשינוי וההתפתחות שכולנו נצטרך לעבור בשביל להשתלב בו.


17 צפיות0 תגובות
bottom of page