top of page
חיפוש
  • idantnyc

מחשבות שליליות ופחדים: כיצד להתמודד ולשמור על תנועה מתמדת קדימה.


כולנו חווים מחשבות שליליות ופחדים מפעם לפעם. זה טבעי. מנגנונים פרה-היסטוריים מלווים את האנושות לאורך השנים במטרה להגן עלינו מטעויות שעלולות לפגוע בנו. דוגמה אחת מתקופת האדם הקדמון היא החשש מסלע גדול לצד הדרך או שיח סבוך שמאחוריהם יכולה להתחבא חיה מסוכנת. אם בעבר אותו אדם קדמון היה צריך להכין את עצמו להתמודד עם סכנה בכל פעם שהוא עבר ליד שיח או סלע גדולים, הרי שהיום אנחנו מבינים שהחשש הזה לא רלוונטי כי ברחובות הערים שלנו אין חיות טורפות שעלולות להתחבא מאחורי שיחים וסלעים. לפחות ברוב הערים המוכרות. ועם זאת, המוח שלנו בחסות החשכה או באזור מבודד יעלה בנו פחד לא מוסבר. באזורים לא מוכרים הוא ינסה לאפיין את הסיטואציה ולחדד את החושים שלנו על מנת להכין אותנו לנורא מכל. יש שיגידו שמדובר במנגנון רלוונטי גם היום מאחר וישנן סכנות שונות ומגוונות שם בחוץ. אני אטען שלמרות שקרו אירועים כאלו ואחרים בעבר, אנחנו חיים באחת התקופות הבטוחות ביותר שיש לאנושות להציע. אבל מה אם מחשבות שליליות ופחדים הופכים לדבר שבשגרה ומגבילים אותנו מבלי באמת לשמש כמנגנון הגנה שישמור עלינו מסכנות מוחשיות? דמיינו סוג של וסת שיצא מכלל שליטה והוא כבר לא עושה את העבודה שלו כמו שצריך אלא, נותן להכל לזרום החוצה ללא הכרה. זו בעיה שיכולה להשפיע עלי מסגרת החיים היציבה שלנו ולמנוע מאיתנו לקפוץ על הזדמנויות חיוביות שיאפשרו לנו להתקדם ולהתפתח עם החיים.

הנחות לא מבוססות.

מחשבות שליליות רבות נובעות מהנחת הנחות לא מבוססות. אנו נוטים להסיק מסקנות מרחיקות לכת ממידע מועט או ללא כל נתונים בכלל. לפרש אירועים באופן שלילי, ולהתמקד בגרוע מכל כי זה מעורר בנו תחושה של שליטה. שאם אני מתכונן לגרוע מכל, אני מכין את עצמי למכה שתבוא ובכך אני אשרוד אותה. כשאתם משחקים כדורסל זה אולי הגיוני להיזהר לא לקבל את הכדור לפנים, אבל כשאתם מנסים לצאת ממסלול החיים הנוכחי שלכם ולבנות משהו חדש ומאתגר יותר, אתם לא תשרדו את המהלך אם לא תאמינו בייתכנות ההצלחה למרות סיכויי הכישלון. אני לא אומר שעלינו להימנע מחשיבה על מה שעלול להיכשל, ובטח שאני לא תומך בצעדים קיצוניים שבמידה והם נכשלים הכל קורס אל תוך עצמו ולא מאפשר לעמוד על הרגליים ולהתחיל מההתחלה. אבל הבחירה בידכם; להישען על מה שיכול לעבוד ולהביט על הכל בחיוביות, או להישען על השליליות ולהאמין שהסיכויים אף פעם לא לטובתכם. השאלה שאתם רוצים לשאול את עצמכם היא מה מועיל לכם יותר ומה מעלה את הסיכוי שלכם באמת להצליח? מבין שתי האופציות להסתכלות על החיים מה עשוי לגרום לכם להימנע מאתגרים חדשים, לוותר על חלומות, ויפגע בביטחון העצמי שלכם.

השפעות על תהליכים.

הנחת ההנחות שלכם תבסס את התהליכים הבאים שיבואו לידי ביטוי בחייכם מבלי שתרצו בכך:

  • קשב: נטיה לתת תשומת לב רבה יותר לאינפורמציה שלילית, מה שמחזק את המחשבות השליליות.

  • זיכרון: שימת דגש על אירועים שליליים בצורה חיה יותר מאשר אירועים חיוביים, והיצמדות לטענות כמו: ״שום דבר לא מצליח לי בחיים״.

  • רגשות: מחשבות שליליות מעוררות רגשות שליליים כמו חרדה, דיכאון וכעס. ואלו בטח שלא יאפשרו לכם לקפוץ על הזדמנויות ולצאת למסעות מאתגרים בחיים.

  • התנהגות: כתוצאה מהרגשות השליליים, אנו עשויים להימנע מפעילויות ולהסתגר בתוך עצמנו. אם הסביבה שלכם לא תפרה אתכם לנוע קדימה ולהעז, אתם תתקשו לנוע קדימה ולנצח את האתגרים שיעלו לאורך המסע שלכם אל עבר המטרות שהצבתם.

אימון אישי ככלי להתמודדות:

החדשות הטובות הן שאפשר ללמוד להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים. דרך אחת יעילה לעשות זאת היא באמצעות אימון אישי. למרות שהכוח לשינוי הוא בידכם, הדרך יכולה להתקצר פלאים אם תשתפו פעולה עם מאמן/מטפל מוסמך שיוכל לסייע לכם לנוע בצורה יעילה אל עבר המטרה שלכם. כמו ספורטאי אולימפי או אנשי תרבות מוכרים שלוקחים מאמן אישי צמוד שילווה אותם ויאתגר אותם לגדול ולהתפתח למרות החששות והפחדים, גם אתם תוכלו למצוא את השימוש המתאים בליווי אישי של מאמן מוסמך.

מה האימון צריך לכלול:

  • זיהוי: זיהוי המחשבות השליליות וההנחות הלא מבוססות שמלוות אתכם בחיים.

  • ערעור: בחינת ההנחות לאור המציאות וחיפוש ראיות סותרות.

  • החלפה: החלפת המחשבות השליליות במחשבות חיוביות ומציאותיות יותר.

  • פעולה: נקיטת צעדים קטנים וקונקרטיים לכיוון המטרות שלנו.

שמירה על תנועה ועשייה:

הדרך הטובה ביותר להתגבר על פחדים היא לא להימנע מהם, אלא להתמודד איתם. ככל שאנחנו עושים יותר, כך הפחד שלנו קטן. המוח שלנו ישתף איתנו פעולה על בסיס מה שנדרוש ממנו לבצע. קחו לדוגמה מצב שבו אני מצניח אתכם במדינה זרה ללא הכנה וללא הסברים, ואומר לכם ״שיהיה בהצלחה, נתראה בעוד שנה״. מה לדעתם יקרה במהלך השנה הזו כשאין לכם ברירה אלא להתמודד עם המצב הקיים? כנראה שאחרי שנה כשאבוא לבקר אתכם אתם תהיו דוברי השפה המקומית, חלק מקהילת חברים, עובדים, חיים, ומתנהלים כמקומיים. וכל זה מבלי שהייתם צריכים ללמוד לפני או להתכונן לשום דבר. המוח שלכם ישתף איתכם פעולה והוא יסייע לכם להתמודד עם כל סיטואציה שתכפו עליו. אני לא אומר שזה יהיה קל ומהיר, אבל זה אפשרי. ושמירה על התנועה שלכם במקביל לליווי מקצועי תחסוך מכם את הצורך לעובר למדינה זרה ולבנות הכל מאפס, ותאפשר לכם לחיות את ההווה שלכם בתיבול מרענן שיהפכו את המנה שלכם למאוד מעניינת וטעימה.

איך שומרים על תנועה ועשייה בעצם?

  • קחו צעד קטן כל יום: התחילו בפעולות קטנות ופשוטות שאתם חוששים לעשות.

  • התמקדו בהווה: אל תתמקדו במה שעשוי לקרות בעתיד, אלא התמקדו במה שאתם עושים כרגע.

  • היו סבלניים: שינוי לא קורה בן רגע. תהיו סבלניים עם עצמכם ועם התהליך.

  • חפשו תמיכה: שתפו חברים, בני משפחה או מטפל מקצועי בקשיים שאתם חווים.


לסיכום, התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים היא תהליך מתמשך. עם זאת, באמצעות אימון אישי, פעולה מתמשכת וחשיבה מודעת, ניתן להשתחרר מהן ולחיות חיים מלאים ומשמעותיים. חיים של הזדמנויות, עשייה, תנועה, ויצירת סיפור מלא ונאמן יותר למי שאתם- ולמי שאתם מסוגלים להפוך להיות.




6 צפיות0 תגובות
bottom of page